1e Soloconcert Zuidertoren groot succes

Op zondag 15 mei jongstleden vond het eerste Soloconcert plaats ín de Zuidertoren. Cellist Florent Maigrot speelde deze middag voor een select gezelschap van 20 personen werken van onder andere Bach en Penderecki. Rode draad in de werken was C-groot.

Florent Maigrot groeide op in Versailles en studeerde aan het Conservatoire de Versailles, daarna aan het Conservatoire National Superieur bij Michel Strauss, waar hij in 2011 zijn Master behaalde. Hij was solo-cellist in het Lucern Festival Orchestra en behaalde in 2008 met zijn toenmalige strijk-kwartet de Grand Prix van het kamer-muziekfestival van Normandië. Vanaf 2012 is Florent cellist bij het Noord Nederlands Orkest. Florent bespeelt een cello van Claude Victor Rambaux.

Gespeelde werken: Johan Sebastiaan Bach: Derde Suite in C groot, Ktzysztof Penderecki: Capriccio per Sigfried Palm en Piotr Moss: Plainte.

“Het was erg spannend of de toren zich wel leent voor dit soort kleinschalige concerten, maar de akoestiek is goed en de locatie maakt het natuurlijk een heel bijzondere gebeurtenis.” aldus Etty van de Veer, voorzitter van de Stichting Behoud Zuidertoren.

Wegens het succes zal de Stichting Evenementen Om de Noord in samenwerking met het Noord Nederlands Orkest maar liefst drie matinee soloconcerten programmeren in het voorjaar van 2023; op de derde zondag van Maart, April en Mei zullen diverse musici een soloconcert verzorgen in de Zuidertoren.

Foto Romy Dam

van groen naar stralend wit